Opdracht
In deze opdracht bestudeer je de achttien valkuilen waar journalisten vaak intrappen als ze verhalen over AI maken. En belangrijker nog: je bedenkt hoe jij deze vergissingen kunt voorkomen. Succes!
Instructies
- Lees de lijst met achttien veelvoorkomende valkuilen.
- Verdeel de klas in groepjes van vier. Ieder van de groepjes bestudeert één van onderstaande artikelen.
The Machine Are Learning, and So Are the Students – The New York Times
AI may be as effective as medical specialists at diagnosing disease – CNN
Is AI finally closing in on human intelligence? – Financial Times
A.I. Here, There, Everywhere – The New York Times - Bespreek met je groepje welke valkuilen je herkent in jullie artikelen.
- Bereid een presentatie van twee à drie minuten voor (op 1 of 2 Powerpoint-slides) waarin je aan de rest van de klas uitlegt welke valkuilen je gevonden hebt. Laat zien in welke tekstfragmenten je de fouten herkent. Vertel ook wat de makers kunnen doen om deze valkuil te vermijden.
Materiaal
- Laptops om de artikelen en lijst met valkuilen door te lezen en eventueel een korte presentatie te maken
Tijdsindicatie
60 minuten, waarvan:
- 15 minuten om de lijst met mogelijke valkuilen en het aangewezen artikel te lezen
- 20 minuten om met je groepje te bepalen welke valkuilen jullie zien en hoe je deze kunt voorkomen
- 5 minuten om de presentatie voor te bereiden
- 20 minuten voor de presentaties en de nabespreking