De studenten zullen al snel ontdekken dat je heel specifiek moet zijn in je prompt om tot een beeld te komen waarmee je tevreden bent. Je kunt ze op weg helpen met onderstaande vragen:
- Welke omgeving wil je zien? Binnen of buiten, in welk land, overdag of ’s avonds?
- In welke tijd? De jaren 80, de Middeleeuwen of 2080?
- Wat voor weer is het? Zonnig, regenachtig, mistig?Welke stijl? Fotorealistisch, pixelillustratie, geschilderd in de stijl van Van Gogh, een houtkoolschets?Wat is het kleurenpallet dat je wil zien?
- Welke voorwerpen wil je wel of juist niet zien? Waar moeten die zich bevinden?
In de nabespreking kun je ingaan op verschillende ethische kwesties die spelen bij het gebruik van generatieve AI. Dit is namelijk niet onomstreden binnen de journalistiek. Want wat doet het met de werkgelegenheid van journalisten? Is de grote ecologische voetafdruk acceptabel? Worden we als sector niet te afhankelijk van big tech bedrijven?
Een ander groot vraagstuk draait om copyright. Generatieve AI modellen zijn doorgaans getraind op grote hoeveelheden data (foto’s en afbeeldingen in dit geval) die de bedrijven achter de tools van het internet gehaald hebben. De fotografen en kunstenaars achter dit soort beelden, worden hiervoor niet gecompenseerd of überhaupt op de hoogte gesteld. Wat vinden studenten daarvan?