Diversiteitsrobot

Deze opdracht hoort bij het verhaal:
Robot waarschuwt Dagens Nyheter als er te veel mannen worden geciteerd
💡 Leerdoel: Je leert zelf data labelen en wordt je bewust van de subjectiviteit van labeling
Maak groepjes van vier of vijf, en bespreek onderling onderstaande vragen. Verwerk je antwoorden op een poster.
- Denk je dat een vergelijkbaar algoritme zou kunnen worden gebruikt om etnische diversiteit te monitoren?
- Welke voordelen zie je van het monitoren van etnische diversiteit op die manier?
- En welke risico’s of nadelen?
- Uit welke regels zou het algoritme moeten bestaan om goed te kunnen werken?
- Zou je dit wenselijk vinden of niet? Waarom?
Als de posters af zijn, geeft ieder groepje een presentatie van maximaal vijf minuten waarin ze de vragen beantwoorden.
💭 Bespreking
Bespreek met elkaar: Welke verschillen zaten er tussen de bevindingen? Zijn er groepjes die hun mening willen bijstellen op basis van de presentaties van de anderen?
🧰 Materiaal
- A3 posters
- Stiften en/of pennen
- Laptops
⏱ Tijdsindicatie
Vanaf 60 minuten, waarvan:
- 5 minuten voor het lezen van het verhaal
- 20 minuten voor het maken van de poster
- 20 minuten voor de presentaties
- 15 minuten voor de nabespreking