To personalize or not to personalize?

Deze opdracht hoort bij het verhaal:

Hoe het algoritme van Instagram politieke campagnes beĆÆnvloedt

šŸ’” Leerdoel: Je wordt je bewust van de impact van personalisering

Veel media willen aanbod beter personaliseren. Maar is dat altijd wenselijk? Bekijk de volgende video.

In hoeverre is de fabeltjesfuik op jou van toepassing? Wanneer eindig je met alleen nog maar kattenfilmpjes? Kies een onderwerp waar je normaal geen aandacht aan besteedt, maar wat niet heel ver van je bed is. Klassiek ballet als je normaal naar hiphop kijkt, bijvoorbeeld. Videoā€™s van kleine kinderen op de piste als je normaal naar stuntende snowboarders kijkt. Of kookvideoā€™s met veganistische recepten als je normaal geĆÆnteresseerd bent in vleesgerechten. Tel in je tijdlijn hoe vaak dit voorkomt. Klik erop en bekijk het. Ga terug naar je tijdlijn. Tel hoe vaak het nu voorkomt. Klik weer, enz.

Kies nu een onderwerp wat wĆ©l heel ver van je bed is. Ajax als je normaal alleen naar dansfilmpjes kijkt, bijvoorbeeld. Of videoā€™s over hoe je je haar kunt invlechten als normaal geĆÆnteresseerd bent in rap.

Bespreek: wat valt je op? Hoe lang duurt het voordat je nieuwe onderwerp vanzelf op je tijdlijn verschijnt? Is er een verschil tussen onderwerpen die niet heel ver van je af staan en onderwerpen waar je helemaal niks mee hebt?

Hoe werkt personalisering door op jou als journalist? Hoe kun je daarmee omgaan?

šŸ§° Materiaal

ā± Tijdsindicatie

30 minuten, waarvan:

  • 10 minuten testen met een onderwerp dat niet ver van je bed is
  • 10 minuten testen met een onderwerp dat wel ver van je bed is
  • 10 minuten nabespreken