ik wil…    ai begrijpen     journalistieke voorbeelden      lesmateriaal     zoeken

Waar vinden we AI in de journalistiek en media?

Je hebt ze de afgelopen tijd ongetwijfeld gezien: afbeeldingen of zelfs realistisch ogende foto’s die geheel zijn gecreëerd door AI. Sinds de zomer van 2022 kan iedereen met een internetverbinding dit soort beelden eenvoudig zelf maken door een simpel tekstcommando te geven, een zogeheten ‘prompt’.

Deze zogeheten text-to-image (TTI) toepassingen en voorbeelden zijn inmiddels talrijk. TikTok heeft in september 2022 een AI-effect geïntroduceerd waarmee miljoenen gebruikers hun achtergrond kunnen veranderen in een beeld dat met AI is gegenereerd. Heinz Tomato Ketchup maakte een ludieke commercial waarin ze lieten zien dat wanneer je ‘ketchup’ intypt in die AI-systemen, je vrijwel altijd een afbeelding krijgt van de iconische fles van het merk.

En ook de journalistiek gebruikt inmiddels text-to-image. Zowel de glossy Cosmopolitan als nieuwsblad The Economist lieten hun coverbeeld door een AI-toepassing genereren. En het nieuwsplatform Semafor (opgericht door een ex-journalist van de New York Times) publiceerde in oktober 2022 een journalistiek verhaal over de Russische invasie in Oekraïne, waarbij ze een ooggetuigevideo verrijkten met door AI-gegenereerd beeldmateriaal.