Personalisering: hoe ver kun je gaan?

Opdracht Smartocto biedt geweldige mogelijkheden om een groter publiek te bereiken. Je wilt als journalist immers dat je producten een zo groot mogelijke doelgroep bereiken. Of niet?  Bespreek met de groep een aantal stellingen die gaan over de keerzijde van deze tool. Je kunt de volgende stellingen gebruiken: Als journalist is je bereik het belangrijkst, […]

Bronnen vinden met AI

Opdracht NU.nl zou Maura het liefst ook willen inzetten om de journalistiek op NU.nl beter te maken. De redactie hoopt dat Maura kan helpen bij het opsporen van experts en ervaringsdeskundigen die reageren op artikelen. Jij gaat Maura daarbij helpen. Maura werkt op basis van regels, zoals “als het woord ‘kutwijf’ voorkomt in de reactie, […]

Maak een grijze lijst

Opdracht Zoals we net hebben kunnen lezen, keurt Maura reacties af op basis van de woorden die in de reacties voorkomen. Sommige woorden mogen nooit, en sommige woorden mogen soms worden gebruikt. Het woord ‘kanker’ mag niet als scheldwoord worden gebruikt, maar in een medische context mag ‘kanker’ wel worden gebruikt. Kanker staat daarom op […]

Wiens schuld is dit?

Opdracht Wanneer automatisch teksten worden gegenereerd, bestaat, net als bij handgeschreven artikelen, de kans op fouten. De kans dat die fouten tijdig ontdekt worden, is echter kleiner. Met automatische tekstgeneratie kan het aantal berichten dat je produceert tenslotte flink omhoog. Is er nog tijd om al die berichten te dubbelchecken? En wie is er verantwoordelijk […]

Journalist of robot?

Opdracht Welke keuzes maakt AI? Zijn die heel anders dan de keuzes die een journalist zou maken? Bedenk een onderwerp met een wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Laat de studenten hierover een kort nieuwsbericht schrijven. Laat ze vervolgens, over dezelfde wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe een nieuwsbericht maken met ChatGPT. Bespreking […]

Kritische vragen

Opdracht Lees het verhaal over Proctorio. Bedenk welke kritische vragen je als journalist zou kunnen stellen aan de makers van de software. Neem vijf minuten om je vragen op te schrijven, en tien minuten om te vergelijken met een medestudent. Welke overeenkomsten en verschillen zijn er? Bedenk ook hoe je kunt doorvragen. Bespreking Studenten kunnen […]

To personalize or not to personalize?

Opdracht Veel media willen aanbod beter personaliseren. Maar is dat altijd wenselijk? Bekijk de volgende video. https://www.youtube.com/watch?v=tnBcVwcoMYY In hoeverre is de fabeltjesfuik op jou van toepassing? Wanneer eindig je met alleen nog maar kattenfilmpjes? Kies een onderwerp waar je normaal geen aandacht aan besteedt, maar wat niet heel ver van je bed is. Klassiek ballet […]

Data verzamelen op Tiktok

Opdracht Het verhaal over moorden in Mexico laat zien hoe je met door AI verkregen data een verhaal kunt maken. Voor deze opdracht ga je dat zelf doen. Data kun je op allerlei plekken vinden. In overheidsdocumenten of journalistieke verslaggeving (zoals in het voorbeeld), maar ook op bijvoorbeeld Tiktok. Voor deze opdracht ga je daarmee […]

Factchecks: jij maakt de trainingsdata

Opdracht Zonder goede trainingsdata, geen FactRank. Maar hoe moeilijk is het eigenlijk om trainingsdata te labelen? Zijn jullie het eens over wat FactRank zou moeten labelen als een checkbare uitspraak? Daar gaan we met deze oefening achter komen. Neem eerst ongeveer 10 minuten om het codeboek van FactRank te scannen. Dit is het codeboek dat […]

Dossiers doorzoeken: Jij bedenkt de regels

Opdracht Verdeel de klas in groepjes van vier of vijf, en bespreek onderling onderstaande vragen: 1. De regels waarmee het model is getraind bevat een aantal aannames die tegenwoordig lang niet meer zo vanzelfsprekend zijn. Welke regels worden er genoemd in het verhaal om uit een geanonimiseerd document op te maken of het om een […]