Journalist of robot?

Opdracht Welke keuzes maakt AI? Zijn die heel anders dan de keuzes die een journalist zou maken? Bedenk een onderwerp met een wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Laat de studenten hierover een kort nieuwsbericht schrijven. Laat ze vervolgens, over dezelfde wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe een nieuwsbericht maken met ChatGPT. Bespreking […]

Tekstrobot in de klas

Opdracht Iedere student zoekt een nieuwsartikel zoeken van hetzelfde type. Bijvoorbeeld: iedereen zoekt een verslag van een voetbalwedstrijd, een column of een reisreportage.  Laat een student de eerste zin van diens artikel noteren. Vraag de student vervolgens om alleen de laatste twee of drie woorden van deze zin hardop voor te lezen. Laat een volgende […]

Train je eigen beeldherkenning

Opdracht Het verhaal over Proctorio laat zien waarom het belangrijk is dat journalisten het gebruik van AI in de samenleving bevragen, en waarom je als journalist en inzicht moet hebben in de manier waarop AI-modellen getraind worden. Proctorio lijkt dit op een klassiek geval van ‘garbage in = garbage out. Met andere woorden: als je […]

Kritische vragen

Opdracht Lees het verhaal over Proctorio. Bedenk welke kritische vragen je als journalist zou kunnen stellen aan de makers van de software. Neem vijf minuten om je vragen op te schrijven, en tien minuten om te vergelijken met een medestudent. Welke overeenkomsten en verschillen zijn er? Bedenk ook hoe je kunt doorvragen. Bespreking Studenten kunnen […]

To personalize or not to personalize?

Opdracht Veel media willen aanbod beter personaliseren. Maar is dat altijd wenselijk? Bekijk de volgende video. https://www.youtube.com/watch?v=tnBcVwcoMYY In hoeverre is de fabeltjesfuik op jou van toepassing? Wanneer eindig je met alleen nog maar kattenfilmpjes? Kies een onderwerp waar je normaal geen aandacht aan besteedt, maar wat niet heel ver van je bed is. Klassiek ballet […]

Wie ben ik?

Opdracht Let op: Minimaal twee dagen voor de les zoek je uit welke data over jou bekend zijn bij Instagram. Dat doe je als volgt: Volg onderstaande stappen om je eigen gegevens van Instagram op te vragen: 1. Ga naar instagram.com/download/request/ 2. Via deze pagina kun je de gegevens opvragen. Je krijgt onderstaande scherm te […]

Debat: wetgeving en transparantie

Opdracht In deze case kon een vraag over invloed niet volledig beantwoord worden, bij gebrek aan transparantie. Dat gebrek aan transparantie is een veelgehoorde klacht over AI.Moet er wetgeving komen die de werking van algoritmes transparant maakt? Is dit haalbaar? Zo ja, wie is hier dan verantwoordelijk voor? Maak groepjes met voor- en tegenstanders. De […]

Data verzamelen op Tiktok

Opdracht Het verhaal over moorden in Mexico laat zien hoe je met door AI verkregen data een verhaal kunt maken. Voor deze opdracht ga je dat zelf doen. Data kun je op allerlei plekken vinden. In overheidsdocumenten of journalistieke verslaggeving (zoals in het voorbeeld), maar ook op bijvoorbeeld Tiktok. Voor deze opdracht ga je daarmee […]

Factchecks: jij maakt de trainingsdata

Opdracht Zonder goede trainingsdata, geen FactRank. Maar hoe moeilijk is het eigenlijk om trainingsdata te labelen? Zijn jullie het eens over wat FactRank zou moeten labelen als een checkbare uitspraak? Daar gaan we met deze oefening achter komen. Neem eerst ongeveer 10 minuten om het codeboek van FactRank te scannen. Dit is het codeboek dat […]

Dossiers doorzoeken: Jij bedenkt de regels

Opdracht Verdeel de klas in groepjes van vier of vijf, en bespreek onderling onderstaande vragen: 1. De regels waarmee het model is getraind bevat een aantal aannames die tegenwoordig lang niet meer zo vanzelfsprekend zijn. Welke regels worden er genoemd in het verhaal om uit een geanonimiseerd document op te maken of het om een […]